Drewniane koło sterowe na każdym statku czy żaglowcu służy przede wszystkim do poruszania urządzeniem sterowym, które bezpośrednio kieruje płetwą sterowną, dzięki czemu może sterować i zmieniać kierunek żeglugi statku, ponadto jest centralnym punktem każdego pokładu, najważniejszym jego punktem.
Koło sterowe ma przeważnie dużą średnicę i niską przekładnie steru, aby obciążenie dla sterującego było niewyczuwalne. Wadą tego rozwiązania jest to, iż do obrania oczekiwanego kierunku skrętu, możemy wykonać wiele obrotów sterem. Na mniejszych jednostkach koło sterowe jest zamieniane rumplem, który bezpośrednio kieruje płetwą, jednak wymaga większej siły. Koło sterowe ma kształt koła wypełnionego szprychami, które jest zamocowane na poziomej osi w kolumnie sterowej.
Historyczne koła sterowe posiadały szprychy dłuższe od promienia steru, co powodowało że wystawały poza okrąg koła. Usprawnienie to pomagało w obracaniu kołem, oraz ułatwiało zliczanie wykonanych obrotów sterem.
W dzisiejszych czasach to rozwiązanie jest coraz rzadziej stosowane ze względów bezpieczeństwa załogi statku. Dawniej ster był czymś w rodzaju wizytówki statku i były pięknie wizualnie. Znajdowały się niejednokrotnie na podwyższeniach, a stanie za sterem wiązało się z wielkim prestiżem.
Dzisiaj koło sterowe jest jednym z najbardziej znanych symboli żeglarskich, prezentów dla Żeglarzy, podstawowy element marynistycznego wystroju wnętrz i jest powszechnie wykorzystywany przez pasjonatów, żeglarzy czy też firmy produkujące materiały i urządzenia do żeglugi. W dzisiejszych czasach koła sterowe przybierają dużo prostszą formę i są wykonane przeważnie z laminatów, w przeciwieństwie do swoich poprzedników, których głównym materiałem było drewno. Coraz częściej do produkcji wykorzystywane są także materiały hi-tech takie jak na przykład włókno węglowe.